Dag 3; Roque de los Muchachos

Vandaag gaan we naar Roque de los Muchachos, of zoals de Marco Polo reisgids schrijft, naar het dak van het eiland. Het plan was om de wekker te om 07.00uur te laten rinkelen, maar als we naar bed gaan klinkt dat ineens niet meer zo heel aantrekkelijk, We besluiten het te laten voor wat het is, we zien wel. We zijn zowiezo steeds redelijk vroeg wakker én we hebben geen haast.

Om 10.00uur rijden we weg. La Palma heeft niet zo heel veel wegen, maar we roepen toch de hulp maar in van Google maps. Om op de hoofdweg te komen moeten we 1st een stukje terug richting vliegveld en daar stoppen we meteen maar even, omdat je van hier ons hotel mooi kunt zien liggen.

Net voorbij Santa Cruz komen we deze geweldige weg- ...of moet je zeggen... luchtwijzer tegen. Vanaf hier is het 341 lichtjaren, oftewel 4.077.487.635.167.800km (iemand enig idee hoe je dit uit moet spreken) reizen naar de Poolster.

Ondanks de aanwijzingen van de Google mevrouw rijden we 2x verkeerd. 1x omdat er geen rotonde is waar die er wel hoort te zijn en 1x omdat de Google mevrouw zegt dat we de 3e afslag op de rotonde moeten nemen en wij klakkeloos de 1e afslag nemen, omdat het wegnummer daar heen wijst. uiteraard komt het allemaal goed. Helemaal als we eenmaal op de LP-4 rijden en het 36km is zonder afslag. We rijden tot een hoogte van 2426m en dat betekent ongeveer 1 miljoen haarspeldbochten en ja, het kunnen er ook meer zijn geweest. We doen er uiteindelijk 3 uur over om op de plaats van bestemming te komen.

We stoppen nog een paar x voor foto/film en halverwege hebben we ook nog zicht op het Laguna de Barlovento, die later van de week misschien nog wel een x voorbij komt.

We zijn er bijna...

Als we bijna boven zijn worden we staande gehouden door de Seguridad. Het is blijkbaar dusdanig druk dat we pas naar boven mogen als er weer mensen naar beneden komen. We sluiten achteraan in de rij en wachten...

Op dit punt staan 3 gigantisch grote telescopen. De grootste met een diameter van 23m. Het zijn prototypes en bedoelt om Gamma stralen mee te meten.

Na een half uurtje mogen we dan toch eindelijk door naar het eindpunt. We hebben vreselijk trek in koffie en ook toiletbezoek staat hoog op de verlanglijst. Eenmaal boven snappen we waarom we tegengehouden werden. Er is slechts een parkeerplaats voor 25, misschien 30 auto's en er staat een kleine vierkante kiosk waar je wat info kunt halen over wandeltochten, maar das dan ook echt alles. Geen koffie, geen toilet. Niets, nada, nothing!! Ajjjjjj.......we zullen moeten wachten tot we weer in de bewoonde wereld zijn, oftewel zo ongeveer aan het einde van de haarspeldbochtenweg!

We lopen naar boven en idd zoals de reisgids al voorspelde, we staan op het dak van La Palma en hoewel het een beetje heiïg is van de warmte en we de Teide op Tenerife niet echt goed te zien is, het uitzicht is nog steeds adembenemend.

Wanneer we genoeg gezien hebben, als er koffie en een toilet was geweest, waren we ongetwijfeld langer gebleven, beginnen we weer aan de terugtocht, waarbij we uiteraard weer een paar x stoppen om te genieten van de omgeving en het uitzicht.

We komen weer langs de gigantische telescopen en het bijbehorende onderzoekscentrum.

En, ondanks dat we nog steeds boven de wolken rijden, hebben af en toe een mooi zicht op de kust en de hoofdstad van La Palma Santa Cruz.

Hoe lager we komen, hoe groener de bergen weer zijn.

En jawel!! Dan is er toch eindelijk een bordje met een mes en vork erop en de aankondiging dat, na 1500m er koffie en een toilet is. Yippieeee!! Los Braseras heeft een supergezellig terras (al zou je dat, op de foto, aan het gezicht van Benny niet zeggen) onder een pergola met een dak van druiven en als het toilet bezocht is ...wat een opluchting... zitten we eindelijk aan de koffie. We're happy!!

Het is inmidddels 15.00uur geweest en omdat de aardige meneer die ons koffie brengt ook meteen borden en bestek neerzet, besluiten we hier dan ook maar te lunchen. Benny besteld een Tortilla de papa (aardappelomelet) met knoflookbrood en een klein biertje en Anja heeft een werkelijk heerlijke ensalade Tropical met een flesje water.

De rekening voor dit alles.... € 15,10, waaraan je meteen kunt zien hoe non-toeristisch dit eiland is. Gisteren op het terras hadden we 2 koffie, een bier en een icetea voor € 5,40....

Als we weer 'on the road zijn' maken we nog 1x een foto van Santa Cruz, waar we de laatste 2 nachten van deze vakantie zullen verblijven. Waarbij je trouwens ook ons hotel én het vliegveld helemaal links ziet liggen en dan zijn we weer terug bij H10 Taburiente Playa.

We luieren nog wat op ons balkonnetje en omdat we laat gelunched hebben en nog niet zoveel honger, maken we ook vanavond maar weer gebruik van het buffet. Na het eten uploaden we vast de foto's, het verhaal moet maar wachten tot morgen en dan is deze heerlijke mooie dag weer voorbij.

Om mee te eindigen nog een foto van een prachtig bord op het terras van Los Braseros....

Cómete la vida .... Eet het leven!

Liefs van ons en tot morgen xxoo

Riek

Geweldige foto´s Ben en Anja, dank jullie wel en ook ik geniet hiervan

Jannie

Ziet er allemaal goed uit en mooie foto,s

Willeke

Wat een educatief eiland nooit geweten jammer van de wolken maar jullie zaten ook wel erg hoog.
Mooie foto’s!

Jill

Wow!!!! Ziet er goed uit allemaal?

Jill

Jeeeeeeeeej !!!! Eindelijk ??

monique

Mooie foto's zeg. En een leuk, gezellig verhaal.

Ria

hey Anja en Benny

leuk om wat te lezen over jullie vakantie , weer mooie foto"s .