De voorbereidingen

Hoi!

Deze vakantie een 2 weken 'mini' roadtrip op het eiland La Palma. De Palmeros noemen La Palma 'La Isla Bonita', wat het mooie eiland betekent, maar ook wel 'La Isla Verde', wat het groene eiland betekent.

Zoals de meeste van jullie weten zijn wij (Benny & Anja) geen massa toerisme mensen. We houden van rust, ruimte en mooie natuur. Een 5* all-inclusive resort in Turkije is dan ook totaal niet aan ons besteed! Maar waarom dan La Palma? Heel simpel, je gaat naar de site van Tui en zoekt op rondreis en Europa, vervolgens komen er een aantal opties en met behulp van Google kom je/kwamen wij uit op La Palma.

Wikipedia zegt het volgende over het eiland; La Palma is het meest noordwestelijk gelegen eiland van de Canarische Eilanden in de Atlantische Oceaan naast Afrika. Het onderscheidt zich van andere Canarische Eilanden als Tenerife en Gran Canaria door het ontbreken van massatoerisme. Het eiland kent wel ecotoerisme en de toeristen die het eiland bezoeken vanwege de vele wandelroutes, de bijzondere natuur en authentieke eilandcultuur.

La Palma heeft een oppervlakte van 729 km² en is ongeveer 42 bij 24 kilometer. Het eiland valt onder de Spaanse provincie Santa Cruz de Tenerife en evenals Tenerife en Gran Canaria heeft het eiland een vruchtbare natte kant, en een droge zijde.

Net als alle Canarische Eilanden is La Palma gevormd door vulkanische activiteiten. Dit heeft ongeveer drie miljoen jaar geleden plaatsgevonden. Het eiland heeft het actiefste vulkanisme van de archipel. De voet van het eiland ligt op 3500 m onder de zeespiegel en het hoogste punt ligt op 2426 m boven de zeespiegel.

Het eiland, dat het hele jaar door is bedekt met groene vegetatie dankt al dat groen aan de passaatwinden die de wolken aan de loefzijde van het eiland brengen en die boven het eiland losbreken of dichte nevelvelden op de bergen laten zien. Verscheidene plantensoorten profiteren van het vocht van de wolken. Het eiland kent een aantal vegetatiezones, van lavavelden met mediterrane droogvegetatie, Canarische dennenbossen op de westelijke hellingen en hoogvlakten, laurierbossen of laurisilva op de noordoosthellingen en fayal-brezal op de overgangen tussen beide. Onder de plantensoorten op La Palma zijn er 170 inheemse, typisch Canarische soorten, waarvan onder andere de befaamde drakenbloedboom.

Het landschap beeldt een contrast van zwart (basalt), rood en groen (vegetatie) in het Atlantische blauw uit. In het noorden van het eiland debarranco's, diepe uitgesneden kloven, die het water van de bergen naar de zee dragen, de bossen op de centrale bergen van het eiland en de vulkanische activiteit in het zuiden, de lavavelden en vulkaankegels.

Het wegennet op La Palma is goed voor een totale lengte van 1200 km. Alle hoofdwegen zijn geasfalteerd, bochtig en in goede conditie. Alleen enkele afgelegen oorden in het noorden van het eiland zijn alleen over zand- en/of betonwegen te bereiken. Een ca. 180 km lang wegennet verbindt als een ring over het eiland de plaatsen Santa Cruz de la Palma, Los Cancajos, Villa de Mazo, Fuencaliente de la Palma, Los Llanos de Aridane, Tijarafe, Puntagorda, Barlovento, San Andrés y Sauces, Puntallana en weer naar Santa Cruz de la Palma. Verder verbindt een ca. 35 km lange weg door 2 tunnels het oosten met het westen van het eiland (Los Cancajos - Los Llanos).

Voldoende info voor ons om te besluiten om naar La Palma te gaan!

De tickets zijn geboekt, we vliegen, op woensdag 7 augustus met een Boeing 737 van Tui fly, rechtstreeks vanaf Eindhoven naar La Palma en op woensdag 21 augustus weer terug...

...de huurauto is ook geregeld. Zoals altijd via Sunny Cars, alleen deze keer geen midsize SUV (beetje jammer, maar niet nodig) maar een Volkswagen Polo of iets wat daar op lijkt.

Goed, tot zo ver onze voorbereidingen. Wat overblijft zijn de hotels én alvast een voorproefje van wat er op de to-do/to-see lijst staat, maar dat doen we in een volgende update!

Groetjes van ons en superleuk dat jullie met ons 'mee'reizen!

Trudy

Heel veel mooie plekjes en plezier

Rob

Veel plezier. We gaan de verhalen lezen.

Tjergina

Leuk om weer mee te lezen.

roelf stuut

weer wat anders, een fijne vacantie . wij gaan 24 augustes per trein naar Moskou en st petersburg. groeten roelf en innessa

JILL

Ik reis gezellig met jullie mee??